Kürk Mantolu Madonna

Kürk Mantolu Madonna‘yı birkaç yıl önce okumuştum ama “iyi de yıllar öncesinden bu kadar çok ayrıntıyı nasıl hatırlıyor?” diye mızmızlık ettiğimden tam zevkine varamamıştım. Evet, burada asıl olay örgüsü, anlatıcının hatıralarını yazdığı günlük şeklinde başka bir olay örgüsünün içine oturtulmuş, ve uyanık okur ben, bu taktiği inandırıcılık açısından sakıncalı bulmuştum.

Ama kitapta beni en çok etkileyen, Raif Efendi’nin kürk mantolu Maddona’sına duyduğu aşkın gücüydü. Onu o kadar çok seviyordu ki, gözünde bir güzellik tanrıçasıydı Maria. Buraya aldığım şu kısımda Maria’yı büyük bir tutkuyla seyrediyor, içi titriyor:

Saçları alnına dökülmüştü. Yandan vuran elektrik ışığı kirpiklerinin gölgesini burnunun üst tarafına düşürüyordu. Alt dudağı hafif hafif ürperiyordu. Yüzü bu anda tablodakinden de, Arpie Madonnası’ndan da güzeldi. Yorganı tutan kolumla onu kendime doğru çektim.

Vücudunun titrediğini hissettim. Kesik kesik nefes alarak:

“Tabii… Tabii!” dedi “Tabii sizi seviyorum. Hem çok seviyorum… Başka türlü olmasına imkân var mı?.. Herhalde seviyorum… Muhakkak seviyorum… Fakat neden şaşırıyorsunuz? Baika türlü olacağını mı zannediyordunuz? Beni ne kadar çok sevdiğinizi anlıyorum… Ben de sizi şüphesiz o kadar çok seviyorum…”

Başımı kendisine doğru çekti ve bütün yüzümü ateş gibi buselere boğdu.

Sabahleyin uyandığım zaman onun derin ve muntazam nefeslerini duydum. Kolunu başının altına koymuş, bana arkasını dönmüş, uyuyordu. Saçları beyaz yastığa dalga dalga serilmişti. Ağzı bir parça aralıktı ve dudaklarının kenarında gayet ince tüyler vardı. Nefes aldıkça burnunun kanatları kımıldıyor, ağzının üzerine dökülen birkaç tel saç havalanıyor ve tekrar düşüyordu (s. 116-117).

Bugün gördüm, başka bir okur, romanı Madonna delle Arpie tablosuyla birlikte ele almış, ayrıca kitaptan her anlamıyla büyülenmişe benziyor. Bense Kürk Mantolu Madonna‘yı Reşat Nuri Güntekin’in Acımak‘ıyla karşılaştırıp Acımak‘ı daha çok beğenmeden edememiştim – bu bile başlı başına bir göstergesi kitabın tadına tam varamadığımın, belki de uygun bir ruh halinde değildim, bilmiyorum!

________________________________________________________________________

22.11.2010: Kürk Mantolu Madonna’nın filmi çekilecekmiş!

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

