Ayaşlı ile Kiracıları

Geçen hafta Ayaşlı ile Kiracıları’nı okudum. Beğenerek okudum, ama bana göre karakter sayısı biraz fazlaydı – adları da birbirini andırıyor bazılarının, arada durup düşünmem gerekti hangisinin hangisi olduğunu. Roman 40’larda bir Anadolu kentinde, bir apartmanın odalarını kiralamış kişilerin yaşantılarını anlatıyor. Anlatıcımız bir bankada memur, yaşı genç olsa da apartman ahalisinde lafı sözü dinlenen biri. Hemen hemen her akşam birinin odasında toplanıyorlar, kağıt oynayıp sohbet ediyorlar.

Kitabın ilk yarısında karakterleri tanıyoruz, aralarındaki ilişkileri öğreniyoruz. Ahlaki ikilemler olay örgüsünün merkezine oturuyor: Bazı komşularının (ve onların misafirlerinin) uygunsuz işlerle uğraştığını anlıyor anlatıcımız, ama arkadaşlık etmek de istiyor; nasıl bir tavır takınacağına karar veremiyor. Sonra ikinci yarıda birden anlatıcımızın kendisine uygun bir hanım bulması konusu gündeme geliyor ve komşulardan biri hastalanıp hastaneye kaldırılıyor. Romanın sonunda bu iki durum da (hızlıca) bir çözüme kavuşuyor, ama bu şekilde serim, düğüm ve çözüm bölümlerine eşit ağırlık verilmemiş oluyor.

Memduh Şevket Esendal’ın Türk edebiyatına getirdiği en önemli yeniliklerden birinin dilde sadelik olduğu söyleniyor – ben daha önce kendisinin hiçbir eserini okumamıştım. Tarzı da Çehov’a benzetiliyor – hakikaten okuduğum Çehov öykülerini hatırladım.

Şimdi Erendiz Atasü’nün Dağın Öteki Yüzü’ne başladım. Henüz ısınamadım üslubuna. (Konu? Cumhuriyet kadınları?) Ama iyi oldu; tezimi bırakıp bırakıp burnumu gömemiyorum romana 🙂

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

