Kaplumbağalar da Uçar

Üniversitedeyken Sarhoş Atlar Zamanı’nı seyredip çok etkilenmiştim. Kaplumbağalar da Uçar’ın DVD’sini alıp seyrettim, bir de kitabını aldım. Arkada yönetmenle röportajlar vardı, senaryoyla birlikte onları da ilgiyle okudum. Gobadi’nin gençlik yılları İran’da iç savaş, İslam Devrimi ve sekiz, dokuz saatlik ekmek, yağ, gaz kuyruklarıyla geçmiş. Annesiyle babası ayrılınca en büyük erkek evlat olarak ailesine bakma görevi kendisine düşmüş. Bir fotoğraf stüdyosunda çalışırken stüdyo sahibi halk kütüphanesindeki fotoğrafçılık kitabını alıp okumasını tavsiye etmiş; o da aynı raftaki sinema kitabını da alıp okumuş ve böylelikle sinemaya merak sarmış. İlk katıldığı film yarışmasında annesinin kendisine nasıl destek olduğunu anlatıyor bir röportajda, çok hoşuma gitmişti:

[…] Aklım fikrim sinema olmuştu. O ara bir film yarışması düzenlendi. Marlboro ve diğer yabancı sigaralara karşı, İran sigaralarını yaymaya yönelik bir yarışmaydı. Anneme dedim ki, “Anne ben çok iyi bir iş buldum, onunla uğraşacağım.” “Parası iyi mi” diye sordu! “Evet, çok iyi” dedim. “Tamam, o zaman” dedi. Seyyar satıcılık yaptığım kasayı getirdim anneme, annem onu temizledi, bir güzel boyadı. Ben onu bir futbol sahası şekline soktum ve dört bir tarafına sigaralardan oluşan seyirciler yaptım. Annemle sokaklara düştük ve 2 bin adet izmarit topladık o iş için. 8 milimlik bir film yaptım, kitaba bakarak. Kitap ne diyorsa onu yaptım. O filmle yarışmaya katıldım ve kazandım. Ödülüm altındı, onu getirdim anneme verdim, “Çok iyi oğlum, sinema yapmaya devam et sen” dedi. Beni hep yapmak istediğim işlerle ilgili desteklerdi […] (s. 153-154).

Bir iki yıl önce Kimsenin İran Kedilerinden Haberi Yok’u da izledim, ama en sevdiğim Gobadi filmi sanırım hâlâ Sarhoş Atlar Zamanı.

Kaplumbağalar da Uçar, Behmen Qobadi, (çev. Ömer Faruk Yekdeş, Hêja Bağdu) Avesta, 2007.

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

0 Responses to Kaplumbağalar da Uçar

  1. melek dedi ki:

    bende çok beğendim

Bir Cevap Yazın

