Yıldırım Bölge Kadınlar Koğuşu

Sevgi Soysal’ın Yıldırım Bölge Kadınlar Koğuşu’nu okuyorum şimdi, Ankara Yıldırım Bölge’de sekiz ay kaldığı cezaevini anlatıyor. Daha önce hiç Sevgi Sosyal okumamıştım, neden anı kitabından başladım bilmiyorum, ama çok sıcak ve samimi buldum. (Oya Baydar’dan nefis bir önsöz var başında.) Hapishane hayatının insani yönlerini hiç de karamsarlığa düşmeden anlatıyor; olaylardaki, durumlardaki mizahi yönü de görmeye çalışarak – okudukça İngilizcedeki “life is what you make of it” sözünü hatırlıyorum. Cezaevinde yazdığı Yenişehir’de Bir Öğle Vakti romanı 1974 Orhan Kemal Roman ödülünü kazanmış, onu da okumak lazım. Kitabın baş taraflarından bir bölüm:

“Koğuşta çıt yok. Hayır var, hem de ne çıtırtı. Herkesin elinde bir şiş, yün örüyor. Örme tutkusu bir hastalık gibi sarmış koğuşu. En usta örgücü Oya Baydar. O minicik elleriyle şişleri nerdeyse oynatmadan akıl almaz bir hızla örüyor. Öğretmen kızlara da geçti örgücülük. Onlar da ranzalarının üstüne tünemişler, hanım hanımcık örüyorlar. Elinde şiş olmayan bir ben varım. Bu yalnız isteksizlikten değil, bu işte oldum olası tam bir yeteneksizlik gösterdiğimden. Kitabımdan başımı kaldırıp koğuşu gözlüyorum. Şişlerin çıkardığı çıtırtıya takıyorum aklımı. Sonunda dayanamayıp biraz da hasetten ad takıyorum koğuşa: ‘Yıldırım Olgunlaşma Enstitüsü’” (30).

Örgü şişi çıtırtısı rahatlatıcı gelir bana, belki de annemi, ananemi, anaçlığı hatırlattığı için. Doktora yaparken görme engelli ev arkadaşım bazen saatlerce örgü örerdi, ben de huzur veren o ritmik ses eşliğinde bir şeyler okur veya yazardım. Zaman geçmek bilmeyince onu anlamlı parçalara bölmek beklemeyi daha katlanılır hale getiriyor; cezaevinde örgü örmek de orada geçirilen süreyi günlere, saatlere, dakikalara ve birer ilmeklik saniyelere bölmek gibi bir şey olsa gerek. Hem ne de olsa bir sanat türü, insanın ruhuna iyi gelir…

Okumaya devam ediyorum kitabı, bir tane daha beğendiğim bölüm olursa paylaşırım.

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

