Yozgat Blues

Dün akşam Yozgat Blues‘u seyrettim, çok güzel film, herkese tavsiye ederim. Olay örgüsü çok hareketli değil; daha çok duygular, tutumlar düzleminde ilerliyor; ben çok incelikli buldum. Film 96 dakikalık, bence böyle bir film için ideal uzunlukta; anlatmak istediği her şeyi anlatıyor, sahneler ne bir eksik, ne de bir fazla.

Filmi seyretmeden önce Altyazı dergisi alıp burada Fırat Yücel’in yazısını ve yönetmen Mahmut Fazıl Coşkun’la yaptığı kısa röportajı okumuştum; filmi anlamlandırma açısından bana rehberlik etti bu metinler diyebilirim. Mesela, şöyle diyor Fırat Yücel:

Yozgat Blues‘un mizah duygusunu borçlu olduğu ironik unsurların en önemlilerinden biri: Hayatını gösteriden, performanstan kazanan bir insanı merkeze alan film, onun performansını sergilediği anları, yani sahneye çıktığı anları, büyük bir itinayla önemsizleştiriyor (2013: 25)”

[…]

Yozgat Blues, sahne performansını, nostalji makamında tek bir şarkıya hapsedip, böyle bir insan için çok daha çetrefil olan tecrübe mekânlarında, sahne arkasında, berberde, otel odalarında, resepsiyonda kuruyor kadrajlarını (a.g.y.).”

[…]

Yozgat Blues sahne hayatındaki yerini kaybeden, gözden çıkarılan bir sanatçının, şansını bu kez, erkeklik endişelerinin daha da ağır hissedildiği gündelik hayatta deneyişinin filmi olarak düşünülebilir (a.g.y.).”

Görünüşe göre Yavuz, Neşe’nin kendisine aşık olmasını hayal ediyor değildi; ama bence kendisini etkileyici bulmasını, – en azından bir hocası, bir büyüğü olarak – kendisine saygı duymasını isterdi. Neşe iyi niyetli olsa da biraz yüzeysel; olan bitenin pek farkında değil. Olan bitenin farkında olan biz izleyicilerin de Yavuz’a duyduğu saygı bir kat daha artıyor bu durumda.

Fırat Yücel başroldeki Ercan Kesal’ı çok başarılı buluyor; ben de katılıyorum: tereddütleri, kaygıları, heyecanları çok iyi yansıtıyor suskunluğu, bakışı, duruşu, yürüyüşüyle. Tepkileri harika; hep sakin ve rasyonel görünmeye çalışıyor ama iç dünyası pek öyel değil. Filmin sonunda yenilgiyi kabul edip başından beri çok önemsediği bir simgeden vazgeçmesi içimi burktu doğrusu, ama düşünceli düşünceli otobüsü beklerken içinden “helali hoş olsun” dediğini yüzünden okur gibiydim.

Yönetmen Coşkun filmi bir aşk filmi veya otantik Anadolu sahnelerinin gösterildiği bir taşra filmi haline dönüştürmemek için çok çaba sarf ettiğini söylüyor (a.g.y., 27). Bence de çok iyi yapmış; o zaman aşk veya Yozgat manzaraları bu inceden inceye işlediği duygu dünyasının önüne geçerdi.

Rexx’te izlediğimiz film İngilizce altyazılıydı ve bir buçuk saat boyunca gözlerimi çeviriden alamadım. Film biter bitmez seyirciler ayaklandığı için ekranda çevirmenin adı çıktı mı çıkmadı mı göremedim ama kim çevirdiyse ellerine sağlık. (“Hocam ‘sıhhatler olsun’u nasıl çevireceğiz?” gibi sorular soran öğrencilerim filmi altyazılı izlesin isterim).

Altyazı‘da Saroyan Ülkesi‘yle ilgili bir yazı da var. Umarım bu hafta onu da seyredebileceğim. Erivan’da William Saroyan’ın da mezarının bulunduğu mezarlığa gitmek için tek kelime İngilizce bilmeyen taksi şoförüyle anlaştım, dönüşte de yürüyerek o kadar yol teptim, filmi kaçırmayacağım.

(Bu arada, dergideki Saroyan Ülkesi yazısının başında Kevork Malikyan’ın tam sayfa bir portresi var ve ben kendisini Yozgat Blues‘dan da hatırlıyorum – derginin sayfalarını karıştırırken kafam karıştı. Oturup internette araştırdım Kevork Malikyan hangisinde oynuyor, hangisinde oynamıyor diye 🙂 İkisinde de oynuyormuş).

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

3 Responses to Yozgat Blues

  1. farclouds dedi ki:

    filmi baya merak ediyordum hemen bu hafta izlicem ben de

  2. Ezgi dedi ki:

    Merhaba, filmi izleyemedim ama merak ettim şimdi; “sıhhatler olsun” nasıl çevrilmiş acaba? 🙂

Bir Cevap Yazın

