Yedinci Gün

King of the Badgers‘ı 303. sayfasında bıraktım. 278-284. sayfalardaki seks partisine bile katlanmıştım, ama 300. sayfada “ağır” bir olay “hafif” bir dille anlatıldı ve daha fazla okumamaya karar verdim. Komediyle trajedi birbirine böyle karıştırıldığında ortada ahlaki açıdan yanlış bir şey varmış gibi hissediyorum.

Şimdi İhsan Oktay Anar’ın Yedinci Gün‘ünü okuyorum. Yine yoğun bir metin, ama artık alıştım Anar’ın üslubuna. O kadar eski sözcüğün arasında hiciv parıl parıl parlayarak kendini gösteriyor.

yedinci gun

Doğumgünü hediyesi olarak aldığım el yapımı kedili ayracımla

“Çipil gözleri, ince ve sivri çenesi, yeşil menevişli sarı dişleriyle Paşaoğlu’nu, Allâh övmüş de yaratmış denemezdi pek. Ama bu sapanorya, padişahla akraba olduğunu iddiâ etmekte gâliba haklıydı. Çünkü sol hayâdan gelen meni olduğu kadar sol memeden gelen süt de kendisini hânedâna dâhil edebilir, Boğaz’daki yalısında, Halil İbrahim bereketi içinde, işi iş kaşığı gümüş yaşayabilirdi” (19).

Şurası okkalı:

“Şileplerle getirdikleri malları paraya çeviren tüccârlar herhâlde, fetihten sonra kiliseleri câmiiye çeviren padişah kadar büyük fâtihlerdi. Çünkü bu maceraperest adamlar gerçek birer bilgeydi. Konstantiniye fethedildikten sonra Ayasofya bir cemaat bulmuş, ama Filosofya bulamamıştı” (27).

Yazar Ege Üniversitesi’nin Felsefe Bölümü’nden emekli. Ama burada felsefenin yanı sıra bir de sözcüğün etimolojik anlamını, yani “bilgi sevgisi”ni kastediyor sanırım 🙂

Yine anlatının bölümlerini görmekte zorlanıyorum, çoğu paragraf birer sayfadan uzun. Ama olsun, güzel… Okurken yine “ne kadar çok araştırma yapmıştır yazar” demekten kendimi alıkoyamıyorum.

 

 

 

 

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

