Emanet Şehir

Levent Cantek’le Berat Pekmezci’nin hazırladığı çizgi-öykü Emanet Şehir’i okuyorum. Daha önce DumAnkara’yı zevkle okumuştum, bu metin de aslen o kitap için hazırlanmış, Ankara’da geçiyor. Berat Pekmezci’nin çizim üslubunu seviyorum (arka iç kapakta “Grafik roman diline, ardışıklığa, hikâyeyi güçlendiren devamlılıklara hakim olduğunu gösteriyor” deniyor kendisi için.) Levent Cantek’in de yazı üslubunu seviyorum ama bu, takip etmesi biraz zor bir kitap olmuş.

Edebiyat metinlerinin içinde “boşluklar” vardır (Iser 1980), zaten okumayı yaratıcı bir eyleme dönüştüren de bunlardır; okur metinde verilmeyen ayrıntıları zihninde canlandırır. (O yüzden kitapseverler, sevdikleri bir roman filme uyarlanınca hayal kırıklığına uğrarlar, “burada hazır canlandırılmışı var” dercesine yönetmen tüm ayrıntıları gözler önüne serdiği için.) Ama bu metinde o kadar çok boşluk var ki, ben bunları yamamakta zorlanıyorum. Dörtte birini okudum kitabın ama hâlâ olaya giremedim.

Bunun yanında, metin çeşitli dilsel ve görsel ayrıntılarla hikâyeyi toplumsal/tarihsel bağlama oturtma konusunda çok başarılı. Daha ön kapağı çevirir çevirmez gamalı haç, altı ok, kurt başı, orak-çekiç, tabanca ve Demokrat Parti logosundan oluşan bir desenle karşılaşıyoruz. Sonraki sayfalarda da İnönü portreleri, sigara paketleri, siyasi sloganlar, bez afişler vb. var. Kahramanın adı Şekip. DumAnkara gibi bunda da diyaloglar günlük dilden, gayet rahat akıyor.

  1. sayfada şu kareyi görünce gülümsedim…20150226_214131

Ne güzel çeviri anlayışı; ne de olsa çevirmek, yeniden yazmaktır (burada da Lefevere 1992’ye gönderme yapacağım, ama şakacıktan.)

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

