Dublörün Dilemması

20150823_123459Dublör’ün Dilemması’nı arkadaş tavsiyesiyle almıştım, başta da iyi gidiyordu, ama sonradan sıkıldım. Genel olarak, kitabın benden şöyle bir 10 yaş daha genç okurlara hitap ettiğini düşünüyorum. Konusu ilginç de, şöyle sormadan edemedim: Bir insanın hem yetimhanede büyümesi, hem albino olması, hem de şizofren olup halüsinasyonlar görmesi ihtimali ne kadardır? Yani, fazla sıradışı bir karakter olmuş gibime geliyor Nuh Tufan.

Arka kapak yazısında Nihat Genç, Murat Menteş’in sözcük seçimini, üslubunu övüyor. Hakikaten özgün bir üslubu var, ama söz oyunları bana fazla geldi. En sık aliterasyon, benzetme ve kinayeye başvuruyor Murat Menteş. Mesela ara başlıklaran biri “Orangutan Utandıran Ültimatom.” Şu cümlelerdeki üslup zorlama gibi duruyor:

“Aşka peşinen atfettiğimiz yücelik yüzünden, onun basit bir bileşim olduğunu gözden kaçırıyoruz. Kaderin beni sürüklediği bitkisel labirentte, kanlı bir uzay banyosuyla iştigal ederken, müstesna bir lütufla karşıma çıkarılmış Dilara Dilemma’ya mesuliyet yüklü bir teslimiyetle bağlanmaktan başka çarem var mıydı? Elbette vardı! Fakat dehanın ayak izlerini yalnızca kuralların çiğnendiği yerde görme kuralına uymuştum. Kesinliğin de muğlaklığın da aynı oranda delirtici olduğunu kesinlikle unutmuş ve böylece muğlaklığın hizmetine girmiştim. Halbuki, aşkı, uygarlığımızı teşkil eden kısırdöngülerden ayrı düşünmek için hiçbir sebep yoktu, yok” (111).

Anlatımın bu kadar dolambaçlı, ağır olması olay örgüsünü takip etmemi zorlaştırdı. Baudrillard okuyan gençlerin cuma namazına gittiğini, bir de son olarak şu cümleyi okuduktan sonra kitabın bana artık zevk vermediğine karar verdim:

“Gerçekler evrenini yutan sanal evrenin sentetik kırsal kesimindeki dijital barakalarda aysız yıllar, haftasız aylar, günsüz haftalar, vakitsiz günler boyunca tatil yapılabilir” (156).

İleride belki başka bir Murat Menteş romanıyla denerim şansımı.

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

