Avcısını Taşıyan Ceylan

UnknownBu kitabı geçen yıl kitap fuarından almıştım, kapağı hoşuma gitmişti. Bir de yazarın ilk kitabıymış, bence genç yazarları desteklemek gerekiyor. Zaten kitabın adı, kapağı ve arka kapak yazısı “ben gereksiz bir kitabım!” diye bağırmadığı sürece bir yazarın ilk kitabında saçmalama ihtimalinin “ben artık ünlü oldum, ne yazsam gider” diye düşünen yazarların dördüncü, beşinci kitaplarında saçmalama ihtimallerinden daha düşük olduğunu düşünüyorum. Genellikle yıllarca azar azar biriktirilen emeğin, cesaretin ürünü oluyor ilk kitaplar.

Bu da öyle, umarım Erkan Aslan devam eder. Kitap hikâyeyle roman arasında bir metin sanki, içinde çeşitli parçalar var ve olay örgüsü açısından bir bütünlük arz etmemekle birlikte genel olarak konu ve üslup açısından birbirini tamamlıyorlar. Anadolu hayatını, yokluğu, zorluğu anlatıyor metinler. (Bir tanesinde bir atın başına kötü şeyler geldiği için onun devamını getirmedim).

İşte sevdiğim bir bölüm:

“Efendime söyleyeyim; uğraşım odun kesmektir ormandan. Koşup bizim yetimi brıçkaya, düşerim yola. İt gibi korkarım günahtan. Yeşiline, fidanına el sürmem. Kendim gibi kâftar buldum mu da sallarım baltayı boynuna. Kâftardır bizim yetim de. Yemi kırma. Tavlası har. Adımını artık minnetle atar. İkide bir nefesi tutulur. Çüş derim, hişşt derim. Kâftar at da, az biraz eşektir. Yorgun eşeğin de çüş canına minnet.

Gün görmedi garip. Sakavurdan öldü anası. İllet-i kadimeden. At soyunun kıranından. Emektarımızdı. Her şeye hazırun. Çok kahrımızı, ondan da çok yükümüzü çekmişti. Sonra da, kendini yük saymakla çekip gitmişti. Yük ki yalnız çekeni yorarmış, derdi dedem, yattığı yer cennet olsun. […] Neyse, işte bu yetim böyle elimize doğmakla, köyün
veletleriyle büyümekle çayırda çimende, geldi, çattı bugüne” (61).

İlk paragrafı tek okuyuşta anlamadım, ama ikinci, üçüncü okuyuşumda sevdim.

Bu yazı Türkçe içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

